Home > Blog > Schoonmaak: een walhalla voor tekstschrijvers

Schoonmaak: een walhalla voor tekstschrijvers

Donderdag 13 September 2018
Door: Juliette Barendse, Projectmanager Commercie

In 2013 klopte ik, als enthousiaste afgestudeerde in Communicatiewetenschappen en wat ervaring bij een tekstbureau, aan bij CSU. Ik kreeg een mooie baan als Copywriter binnen het commerciële team. Tekstschrijven, daar was ik ondertussen redelijk bedreven in. Mijn ervaring met schoonmaak reikte echter tot het schoonmaken van mijn eigen studentenkamer en mijn bijbaantje als thuishulp bij een ouder echtpaar. Vol naïviteit dacht ik: “Schoonmaak, wat is daar dan over te schrijven?”


Hogere wiskunde
Ik had er niet meer naast kunnen zitten! Direct na mijn eerste inwerkdag (een enerverend dagje schoonmaken op een vakantiepark) gingen alle registers open. DKS, VSR-KMS, KPI’s, Virtual Reality en Hospitality; de termen vlogen me om de oren. Het leek wel hogere wiskunde! Dus dook ik de eerste maanden de boeken in om me alle schoonmaaktermen eigen te maken. Ik realiseerde me al snel: als tekstschrijver kun je alleen een goede tekst schrijven als je boven de materie staat!


De kick van het winnen!
Nog boeiender bleek de wereld van ‘Europese aanbestedingen’. Die was even spannend als dat hij klonk. Al snel had ik de vaste routine door: Er komt een aanbesteding binnen, je gaat als tekstschrijver schouwen bij het desbetreffende bedrijf, verdiept je in de klant en maakt vervolgens samen met jouw team een passende offerte, die je later eventueel presenteert. Een wereld waarin ik prima bleek te passen! Ik transformeerde mezelf tot Commercie-tijger: vastberaden en gebrand om de beste offerte bij de klant neer te leggen. Het proces vond ik mooi, maar het grootste cadeau kwam vaak achteraf: de kick om een nieuwe klant gescoord te hebben en dit als team (oké vooruit, met champagne) te vieren!


Schoonmaak = overal
Een ander inzicht dat me bijbleef: Schoonmaak is overal! Ieder gebouw, iedere ruimte moet nu eenmaal schoon zijn. Dus schreef ik de ene dag over het schoonmaken van de machines in een varkensslachterij en beantwoorde ik de dag erna de vraag hoe wij onze gastvrije schoonmaak in een hotel gingen inrichten. Juist deze grote verscheidenheid aan branches geeft diepgang aan het tekstschrijversvak. Geen branche, en ook geen klant is hetzelfde. Het is iedere keer zoeken naar het juiste antwoord op de klantvraag, met een passende schrijfstijl.


Schoonmaak: een walhalla!
Inmiddels ben ik 4,5 jaar verder. De meeste geheimen van de schoonmaakwereld heb ik ontrafeld, maar er blijven altijd kleine verrassingen over. Met nieuwe innovaties en technologieën staat de schoonmaakwereld namelijk nooit stil. Een walhalla voor tekstschrijvers, waar je telkens weer iets nieuws kunt leren. Nog steeds krijg ik herhaaldelijk de vraag op feestjes en partijen wat je als tekstschrijver over schoonmaak kunt schrijven. Maar ik weet nu ook hoe ik hem moet beantwoorden: “Heb je een half uurtje?”

Geschreven door: Juliette Barendse
Juliette   Barendse

Reacties

Meer informatie
Woordvoerder
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.