Home > Blog > MANAGERS VAN NEDERLAND, GA EENS UW WERKVLOER OP!

MANAGERS VAN NEDERLAND, GA EENS UW WERKVLOER OP!

Vrijdag 03 November 2017
Door: John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur

Veertig procent van de werknemers vindt de afstand van de vloer naar hun leidinggevende te groot, las ik van de zomer op internet. Ik vond het een nogal hoog percentage: vier op de tien. Natuurlijk, er zijn altijd bazen en medewerkers in een organisatie. Maar dat wil toch niet meteen zeggen dat er afstand bestaat? Een te grote afstand is niet in het belang van beide partijen. Niet van een manager die verwacht dat zijn mensen de zorgvuldig uitgestippelde ‘why’ van Simon Simek elke dag in praktijk brengen. Laat staan van de medewerker die warme betrokkenheid nodig heeft om gemotiveerd te blijven.

Het onderzoek schoot me te binnen toen ik de Nationale MeewerkWeek weer op de agenda zag staan. Voor wie het event nog niet kent: alle personen op posities die normaal gesproken niet op de werkvloer te vinden zijn, gaan in die week wél de werkvloer op. Om een dag of een dagdeel mee te draaien in de operatie. Het is een initiatief vanuit ons bedrijf na eerdere waardevolle ervaringen dat dan ook mijn warme sympathie heeft. Want het grootste gevaar voor een directeur, een manager of een bestuurder is dat hij of zij niet meer in de gaten heeft waar een bedrijf z’n centen mee verdient. Dat er inderdaad een kloof ontstaat tussen ‘kantoor’ en ‘werkvloer’.

Is dat een gevaar?
Ja, vind ik. Want wat gebeurt er als je het contact met de vloer verliest? Als je de feeling met de eigen business verwaarloost? Nooit meer de mensen spreekt over hun wensen en behoeften? Dat is het moment dat je alleen nog maar in holle managementtaal communiceert en het DNA van het bedrijf verliest. Daarom doe ik mee aan de Nationale MeewerkWeeek. Graag zelfs.

Het rendement
Meewerken heeft mij al veel opgeleverd. En niet alleen hoe je het meest efficiënt schoonmaakt. (Mijn vrouw is niet voor niets óók supporter van deze MeewerkWeek...) Ik en mijn collega´s komen te weten hoe de werkomstandigheden bij een klant worden ervaren. Hoe die klant omgaat met onze mensen. Wat er te verbeteren valt aan materialen, middelen en methoden. En ook: wat die medewerker als eerste zou veranderen, als we een dag van positie zouden wisselen.

Mét mij gaan die week nog een paar honderd collega’s de vloer op. Die waardevolle informatie wordt gebundeld en besproken. En belangrijker nog, die heeft vaak een doorslaggevende rol bij de besluitvorming. Want als manager of leidinggevende neem je betere besluiten als je weet hoe die in de praktijk uitpakken.

Vlak ook het effect op de medewerkers niet uit. Er gaat een ongekende stimulans vanuit als ‘de baas´ of ´die van kantoor’ zich een dag of dagdeel verdiepen in hun werk. Oprecht geïnteresseerd zijn. Luisteren naar hun ervaringen en vooral uitstralen: ik heb toevallig normaal gesproken een andere rol in de organisatie, maar we doen het toch vooral met elkaar.

Aan de slag!
Maandag 13 tot en met vrijdag 17 november, zet ‘m in de agenda. Laat voor één dag(deel) uw managementtaken liggen. Vergeet de administratie, de commercie, de communicatie of wat uw eigenlijke werk ook is. Ga de werkvloer op. Ik weet zeker dat ook u de volgende dag met andere ogen naar het werk kijkt!

Geschreven door: John van Hoof
John van Hoof

John van Hoof is sinds 2012 voorzitter Raad van Bestuur bij CSU. Daarnaast is hij bestuurslid van branchevereniging OSB en heeft hij jarenlange ervaring in de (bedrijfs)gezondheidszorg.  

Reacties

Meer informatie
Woordvoerders
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Gerline Capellen

Specialist Marketing,
Communicatie en PR
Gerline.Capellen@csu.nl
0413-285261

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.