Home > Blog > Hospitality, kan het ook uit?

Hospitality, kan het ook uit?

Donderdag 30 November 2017
Door: Diane van Dijk, directeur Commercie & Hospitality bij CSU

Heb jij m’n spullen?
Als een havik houd ik alles en iedereen in de gaten. Niet op een vervelende manier hoor, maak je geen zorgen! Het is gewoon mijn Hospitality gen. Ik wijs mensen altijd de weg, ook op voor mij onbekende plekken. Ik ben er alert op of mensen sjaals, brillen, telefoons, tassen of jassen vergeten en draag ze alles na. Het is zelfs zo erg dat mijn collega’s er al op vertrouwen dat ik vergeten spullen wel bij ze terugbreng. Zijn ze iets vergeten, dan bellen ze eerst mij!
Ook rommel is voor mij niet veilig. Het liefst zou ik continu met een prikker of knijper lopen en papiertjes en afval rapen. Overal. Op kantoor, bij onze klanten, thuis en op straat. Ook kleine kinderen die ik zonder begeleiding in een winkel zie, houd ik in de gaten totdat ze weer bij hun ouders zijn.

Melk en suiker?
Na een overleg of een afspraak ben ik altijd degene die start met het afruimen van kopjes of bekers. Vaak sputtert mijn gastheer of gastvrouw dan tegen, maar is het al gebeurd. Ik onthoud wie wat in de koffie heeft, verwissel suikerzakjes voor zoetjes en geef de goede dosering melk en suiker, zodat alles precies klopt. Dreigt iemand ergens mee te knoeien? Voordat men dat zelfs maar in de gaten heeft, heb ik al een servetje gepakt. In sanitaire ruimtes kan ik het vaak niet laten om de afvalbak voor papieren handdoekjes even aan te stampen. Zie ik een schoonmaker bezig, dan moet ik mezelf bedwingen om niet ongevraagd bij te springen.

Waar is mijn auto?
Het erge is dat ik niet zo goed op mijn eigen spullen let. Waar ik mijn auto geparkeerd heb bijvoorbeeld. Ik loop regelmatig alle verdiepingen in parkeergarages af, op zoek naar mijn parkeerplaats. Compleet de weg kwijt. Als ik mensen dan vraag of ze weten waar mijn auto staat, kunnen ze mij niet helpen. Mooi is dat!

In de genen of te trainen?
Mensen vragen mij weleens of Hospitality gewoon ín je moet zitten. Ja, ik denk van wel. De basis voor gastvrijheid heb je of heb je niet. Gelukkig zit dit er bij de meeste mensen wel in, want anderen helpen doen we over het algemeen graag. Uit de praktijk bij CSU weet ik dat Hospitality ook heel goed te trainen is. Bovenop die hulpvaardige basis die veel mensen van nature hebben, kan Hospitality ontwikkeld worden, op maat per klant. We hebben allerlei middelen om Hospitality te trainen; van e-learning tot bordspel tot do’s & don’ts kaarten. Iedereen leert anders, en met verschillende trainingstools zit er voor iedereen een geschikte methode bij.

Kan het af en toe ook uit?
Soms is mijn Hospitality gen wel een beetje vermoeiend! Niet alleen voor mezelf maar vooral ook voor de mensen in mijn directe omgeving. Die vragen weleens oprecht of het even uit kan. Misschien zijn daar ook wel trainingen voor.

Geschreven door: Diane van Dijk
Diane van  Dijk

Diane van Dijk is directeur Commercie & Hospitality bij CSU. Haar voelsprieten staan altijd en overal op scherp om trends, bloopers en ontwikkelingen op het gebied van gastvrijheid, klantgerichtheid en hartelijkheid te spotten. De menselijke beleving van bezoekers, gasten en medewerkers staat bij Diane centraal. In haar columns deelt ze haar ervaringen.

Reacties

Meer informatie
Woordvoerder
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.