Home > Blog > Haar naam is Laila!

Haar naam is Laila!

Vrijdag 31 Januari 2020
Door: Diane van Dijk, directeur Commercie & Hospitality bij CSU

“Ken jij de naam van jouw schoonmaakmedewerker?”

Wat een impact had deze vraag! Ik opende ons jaarlijkse hospitality-congres met een paar persoonlijke vragen over gastvrijheid. En juist deze vraag kwam steeds weer terug als quote in verschillende bladen en verslagen. En ik werd door meerdere klanten gebeld en uitgenodigd om er over door te praten. Deze vraag had mensen aan het denken gezet.

Peuken rapen
Een tijdje terug stond ik buiten bij een NS-station peuken op te ruimen in CSU kleding. Ik werkte een dag mee met onze schoonmaakmedewerkers om het vak vanaf de werkvloer te ervaren. Het was weer leerzaam dat jaar. Want wat voelde ik me bij dat station niet gezien door het grootste deel van de mensen. De meesten gunden me nog geen blik. Als ik werk op de directiewerkvloer, dan is dat heel anders. Terwijl ik op beide werkvloeren toch echt dezelfde persoon ben! Wat een contrast. Dit betekent veel voor mij. Want waardering en respect zijn voor mij belangrijke waarden. Vandaar die vraag tijdens het congres en nu deze column.

Zonder facilitair geen werk
Stel je eens voor dat alle facilitaire diensten in jouw organisatie zouden staken. Geen receptionist die je bezoek opvangt, geen koffie en thee, geen broodje in de kantine, vies sanitair, geen beveiliging, overvolle afvalbakken… Zonder facilitaire diensten kan niemand z’n werk behoorlijk doen. Je moet er niet aan denken. We vinden alles wat facilitaire medewerkers doen zo vanzelfsprekend. Maar ze verdienen ons respect en onze waardering, want ze zijn echt onmisbaar.

Hoe dan?
Nou gewoon. Behandel een schoonmaakmedewerker of andere facilitaire medewerker als collega. Ook al staat er CSU op hun kleding en is de naam van jouw organisatie anders. Dat maakt ze nog geen buitenaardse wezens of robots. Groet ze, glimlach naar ze, vraag hun naam, bedank ze nu en dan. De schoonmaakmedewerker bij mij op kantoor heet Laila. Ik zie haar vaker dan mijn vrienden en dat schept een band. Ik word blij als ik haar zie en ik mis haar als ze ziek is of vakantie heeft. We maken regelmatig een praatje en kennen elkaars lief en leed. Als het haar lukt houdt ze extra rekening met mijn schema. Dat beetje aandacht kost niets en geeft twee partijen een goed gevoel.

Beste wensen
We zijn weer begonnen met goede voornemens. Zullen we dit jaar de facilitaire medewerkers ook een hand en de beste wensen geven? Als start van een hernieuwde, respectvolle relatie met onze facilitaire collega’s. Als iedereen dit doet, hoe vriendelijk wordt Nederland dan!

Geschreven door: Diane van Dijk
Diane van  Dijk

Diane van Dijk is directeur Commercie & Hospitality bij CSU. Haar voelsprieten staan altijd en overal op scherp om trends, bloopers en ontwikkelingen op het gebied van gastvrijheid, klantgerichtheid en hartelijkheid te spotten. De menselijke beleving van bezoekers, gasten en medewerkers staat bij Diane centraal. In haar columns deelt ze haar ervaringen.

Reacties

Meer informatie
Woordvoerder
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.