Home > Blog > FM Coalitie maakt de cirkel rond

FM Coalitie maakt de cirkel rond

Woensdag 16 Mei 2018
Door: Marjolein Dreef, Transitiemanager FM Coalitie

Kom ik op een ochtend bij de bakker, zegt hij: “Goedemorgen! Ik heb een biologisch volkoren vloerbrood voor je achtergehouden hoor! Ik weet dat je die het liefste hebt. Hij is vanaf vandaag trouwens goedkoper! Onze leverancier heeft een nieuw graan en we bakken ‘m tien minuten korter, blijft de korst net wat lichter. Geniet ervan!” Klinkt als de ideale klantbeleving? En dat is precies wat we met de FM Coalitie beogen.

Dat vereist wat uitleg. Onze plannen voor het slimme samenwerkingsmodel de FM Coalitie en de vraag van Circl, het circulaire paviljoen van ABN AMRO aan de Zuidas, kwamen prachtig bij elkaar. Circl, volledig gebouwd met hergebruikte én herbruikbare materialen, wilde op een nieuwe manier samenwerken met zijn leveranciers. De circulaire principes, zoals bijvoorbeeld zo min mogelijk energieverbruik en optimaal grondstoffen (her)gebruik, doorvertalen in een circulaire dienstverlening. De gedachte erachter: we zitten vaak in onze eigen bubbel, waardoor we vergeten net dat stapje extra te zetten voor onze klant.

Als facilitaire partners begonnen we aan een ontdekkingreis. Er bestond nog geen blauwdruk voor circulaire dienstverlening. De enige manier was om met elkaar te gaan experimenteren, in een veilige omgeving waarin alle partijen werken aan een hoger doel, van beveiliging tot gebouwbeheer, catering en schoonmaak. Dat gaat zo: iedere partij doet waar hij goed in is en neemt verantwoordelijkheid voor zijn eigen dienst. Maar de planning en taken stemmen we optimaal op elkaar af. Bovendien delen we capaciteit, bedrijfsmiddelen en kennis met elkaar. Zo gebruikt de schoonmaak de trap van de technische dienst en verzorgt de cateraar de afsluiting voor de beveiliging na een late borrel. In feite staat er één team dat de klant geheel ontzorgt. De FM Coalitie. Daarmee realiseren we meer kwaliteit, meer flexibiliteit en reduceren we kosten en verspilling.

Dat klinkt allemaal goed natuurlijk, maar ook nogal procesmatig. Dat komt omdat we een sterk element nog niet uit de doeken hebben gedaan. Terug naar de bakker. De ideale bakker weet precies wanneer zijn klant komt en wat hij wil. Dat brood legt hij alvast apart en bovendien: hij denkt na over hoe hij dat brood nog lekkerder en goedkoper kan maken. Over customer experience gesproken!

In de traditionele dienstverlening en in de lineaire economie staan leveranciers vaak op afstand van elkaar én van de klant. U vraagt, wij draaien, maar de onderliggende doelen van de opdrachtgever kennen zij veelal niet. Dan kun je ook geen optimale dienstverlening neerzetten. Met de FM Coalitie draaien we dat om. Voor Circl gingen we met alle facilitaire partijen en opdrachtgever uitgebreid om tafel om de waarden en doelen te verkennen. Daaruit distilleerden we een krachtige gemeenschappelijke aanpak. Die vullen we in, met verve. We sleepten er samen zowel een Best Practice Award als een European Cleaning Award in de categorie ‘Excellence in Client and Contractor Partnerships’ mee in de wacht. Mooier rond kunnen we de cirkel niet maken!

Geschreven door: Marjolein Dreef
Marjolein   Dreef

Marjolein Dreef is Transitiemanager FM Coalitie bij CSU. In deze rol houdt ze zich bezig met samenwerking tussen facilitaire partijen waarbij het klantbelang voorop staat. Zij verbindt, activeert en inspireert facilitaire partners. Zij is continue op zoek naar het leveren van meer waarde, door het opsporen van kruisbestuiving tussen facilitaire partners, identificeren van grijze gebieden en het maken van concrete afspraken met alle betrokkenen. Daarnaast is Marjolein gedreven en een echte gadgetfreak.

Reacties

Meer informatie
Woordvoerders
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Gerline Capellen

Specialist Marketing,
Communicatie en PR
Gerline.Capellen@csu.nl
0413-285261

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.