Home > Besteidee

Wij zoeken het beste schoonmaakidee!

De beste ideeën komen van de beste schoonmakers! In oktober 2017 startten we daarom de innovatiewedstrijd ‘Het beste schoonmaakidee van CSU’.
We vroegen jullie naar ideeën om het schoonmaakvak voor jou en je collega’s beter, leuker of makkelijker te maken. We ontvingen ruim 100 ideeën, maar welk idee maakt het schoonmaakvak nu echt beter, leuker of makkelijker? Een speciale werkgroep Innovatie bekeek alle ingezonden ideeën en maakte een selectie door alle ideeën punten te geven. Een van de winnende ideeën resulteerde in een praktisch en snel uitvoerbaar plan. Onlangs werd de eerste versie van de nieuwe werkwagen op foamwielen gelanceerd.

Top 8 Beste Ideeën CSU

Kelly heymans / Soundouse Korbijn-El-khadiri

1. Bestel-app
Een app waarmee je snel en gemakkelijk benodigde schoonmaakmiddelen en -materialen kunt bestellen.

Brigitte Robben

2. Foamwielen onder de werkwagens
Het voorstel is om de huidige wielen van een werkwagen door foamwielen te vervangen. Dit soort wielen wordt ook al gebruikt bij kinderwagens en rollators en zijn schokdempend, lopen lichter en zullen de werkwagen wendbaarder maken.

Georgette Overman-Appels

3. Merktekens op de microvezeldoeken
Microvezeldoeken moeten diverse keren gevouwen worden om ze vaker te kunnen gebruiken. In de praktijk weet je vaak niet meer welke kant schoon is of gebruikt. Het voorstel is om merktekens aan te brengen op microvezeldoeken, zo kun je de juiste volgorde van vouwen en gebruik verduidelijken.

Team CSU RSG ‘t Rijks

4. Complimentenposters
Het idee is om schoonmaak positief in de schijnwerpers te zetten door complimenten uit de delen wanneer CSU direct aan de slag kan met schoonmaken en een ruimte netjes wordt achtergelaten. Hiervoor heeft een team collega’s in het onderwijs zelf posters bedacht en ontworpen. Kinderen kunnen bijvoorbeeld “duimpjes”, een “boks” of pluim verdienen.

Ton Burggraaf

5. Indelingskaart bungalows
Ontwerp voor bungalows een indelingskaart met afbeeldingen van het servies. Dit kan op de achterwand van de kasten geplaatst worden en zo kunnen zowel gasten als schoonmakers direct de juiste plek en het juiste aantal van het servies zien.

Rachid Baidaoui

6. Watertank voor ledigen schrobmachines
Op de locatie GVB in Diemen is slechts één wasstraat aanwezig voor het ledigen van vuilwater uit schrobmachines. Het kost nu minstens 8 u per week om de machines heen en weer te rijden en te legen en bovendien zijn de machines niet geschikt om over straat te rijden. Het idee is om per locatie een tank te plaatsen zodat de schrobmachines ter plekke geleegd kunnen worden. De tanks kunnen dan een keer per week geleegd worden. Minder tijdrovend, efficiënter en goedkoper.

Marie van den Elshout & Theo Janssen

7. Uitschuifbare plintenborstel
Het idee is een uitschuifbare borstel voor het schoonmaken van o.a. plinten, stoelpoten en tafelpoten. Deze borstel is aan te passen aan ieders lengte waardoor het gemakkelijker werkt en bukken niet meer nodig is.

Fadime Keskin

8. Papier-zak
Er wordt nu vaak gebruik gemaakt van plastic afvalzakken welke snel scheuren. Daarom is de “papier-zak” bedacht: een stoffen papierzak op een verrijdbaar onderstel. Deze is duurzaam, milieuvriendelijk en steviger dan een plastic afvalzak.
Er is al een testversie gemaakt
door Fadime, de bedenkster, zelf.

Laat ons hieronder weten welk idee volgens jou de winnaar is!

De stemmen die we via de website ontvangen tellen we op bij die van de CSU vakjury. Uit deze acht beste ideeën volgt dan een Top 3 die we via Facebook bekend maken.
Het winnende idee maken we tijdens Vakbeurs Facilitair bekend op vrijdag 26 januari. De uitreiking vindt plaats op de CSU stand. De winnaar van ‘Het beste schoonmaakidee’ ontvangt een iPad!

Wil je op de hoogte blijven?
Volg ons op Facebook en houd het personeelsblad ‘Samen Scherp’ in de gaten.