Home > Benchmark > Facility Management: dé trends voor 2019

Facility Management: dé trends voor 2019

23 november 2018

Door: Diane van Dijk, directeur Hospitality en National Accounts bij CSU

Waren facility managers de afgelopen jaren voornamelijk bezig met kostenbesparing, tegenwoordig draait het steeds meer om hospitality, klantbeleving en vernieuwen. Als ik kijk naar de trends, denken we minder in silo's en is samenwerken de verbindende factor. Alleen samen creëren we de ultieme klantreis!

Trend 1: vernieuwen van de employee journey
Een vriendelijk goedemorgen bij binnenkomst, snel langs de barista voor een latte macchiato en sportief met de trap omhoog die onderweg per tree aangeeft hoeveel calorieën je verbrandt. Voor facility managers is de employee journey steeds belangrijker. Bij een groeiend aantal bedrijven zie ik dat niet alleen bezoekers zich thuis moeten voelen, maar dat er meer en meer wordt gedaan om de eigen medewerkers te binden en te boeien. Hoe beleven zij hun werk en hun verblijfsomgeving? Wat hiervoor nodig is, is een nauwe samenwerking tussen FM, HR en IT. Dit zie je dan ook meer en meer ontstaan!

“Als facility manager zoek je naar de ideale combinatie van high tech en high touch”

Trend 2: ideale combinatie high tech en high touch
Waar ik facility managers mee zie worstelen is de vraag op welke plekken ze touch kunnen vervangen door tech. Ga je voor robots die je bij binnenkomst welkom heten of toch liever een beveiliger die getraind is op hospitality? Hoe zet je slimme sensoren in of artificial intelligence? Dé trend is die zoektocht naar de ideale combi van high tech en high touch. Dus waar zet je de digitale factor in en waar de menselijke? Laatst werd ik bij een bedrijf welkom geheten door robot Pepper. Perfect! Maar als vervolgens de toegangspoortjes niet opengaan en er is niemand die kan helpen, is de beleving weg. Mijn tip: zorg altijd voor een back-up plan en innoveer op zo’n manier dat het past bij het DNA van je bedrijf!

“Facilitaire partners zitten steeds vaker bij elkaar om de tafel om kennis te delen”

Trend 3: integrale hospitality journey
Facility managers voelen de druk om te vernieuwen. Niet alleen qua technologie, maar zeker ook als het om samenwerken gaat. De huidige structuur van losstaande facilitaire partners als schoonmaak, catering en beveiliging maken een goede samenwerking op de werkvloer lastig. Toch moeten we af van het silo denken als je de volledige klantreis zo aangenaam mogelijk wilt maken. Trend is dat steeds meer bedrijven en dienstverleners een facilitaire verbinder aanstellen die de partners op de werkvloer met elkaar verbindt. Ze delen kennis en data, adviseren elkaar hoe het beter kan en maken afspraken over eventuele grijze gebieden. Samenwerking tussen facilitaire partners wordt key als het gaat om de optimale klantreis. Ik ben ervan overtuigd dat als de silo’s de handen ineenslaan er mooie dingen gebeuren.


Onderzoek facilitaire innovatie
CSU is ontzettend benieuwd waar toonaangevende organisaties naar op weg zijn als het gaat om de vernieuwing van facilitair management. Wat wordt uw volgende stap als het gaat om hospitality en beleving van klanten en medewerkers? En welke technologische toepassingen zijn succesvol? Waar wordt mee geëxperimenteerd? CSU komt daarom met de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2019.

Wilt u weten waar uw organisatie staat?

Doe dan hier de Benchmark

Wij stellen uw mening zeer op prijs!