Home > Artikelen > Brand Loyalty zoekt naar kantoorschoonmaak met 'hotelbeleving'

Brand Loyalty zoekt naar kantoorschoonmaak met 'hotelbeleving'

Brand Loyalty zoekt naar kantoorschoonmaak met 'hotelbeleving'
Specialist in spaarprogramma's omarmt hospitality-concept van CSU

Voor de verhuizing van Brand Loyalty is het voormalige PNEM-gebouw aan de Koningsweg 101 in Den Bosch spectaculair verbouwd. Het bedrijf, bekend van loyaliteitspromoties in de food retail, heeft niet alleen de buitenkant een upgrade gegeven. Zo hebben medewerkers er ’s middags de keus uit een uitgebreid lunch assortiment met verse salades, fruit en diverse broodsoorten en er is ook een eigen fitnesscenter. 'Het moest geen kantoor-kantoor worden', zegt Sabine Riezebos, Manager Hospitality & Services bij Brand Loyalty. Het baanbrekende concept vroeg ook een andere visie op schoonmaak. Voor CSU een kans om het vernieuwende hospitality-concept over de volle breedte uit te rollen.

De nog altijd onstuimige groei van loyaltyprogramma's noodzaakte Brand Loyalty uit te kijken naar een nieuw pand. De extra vierkante meters aan de Koningsweg – 14.000 m2 – zijn niet eens het grootste verschil, zegt ze. 'Onze CEO en tevens oprichter van Brand Loyalty, had als visie dat het geen kantoor-kantoor moest worden, maar een kantoor met de entourage van een vijf-sterrenhotel. Naar kantoor gaan moet óók een beleving zijn. En dat is gelukt', zegt Sabine Riezebos met gevoel voor understatement. Zo baadt het kantoor bijvoorbeeld in een zee van licht, zijn er kantoortuinen, is er een heuse groenwand en ontbreken faciliteiten om te sporten en te fitnessen op kantoor niet.

'Hotelbeleving' vertalen in schoonmaak
Bij een kantoorconcept nieuwe stijl hoort ook Facility Management nieuwe stijl. Vanuit haar vorige functie bij Endemol had Sabine Riezebos al ervaring opgedaan met CSU. 'Dat was een heel goede ervaring trouwens. Omdat Brandy Loyalty geen standaard bedrijfsfilosofie heeft, wilden we ook geen standaard schoonmaak. In de aanbesteding hebben we duidelijk gemaakt dat we een schoonmaakbedrijf zochten dat onze hotelbeleving kon doorvertalen naar hun manier van werken.'

Die beleving die het kantoor heeft, vond Brand Loyalty bij CSU. Het schoonmaakbedrijf loopt voorop in de integratie van hospitality. Ook is CSU voorstander van dagschoonmaak – bij voorkeur resultaatgericht. Schoonmakers zijn niet langer meer onzichtbaar en gaan de interactie met medewerkers aan. Die krijgen op hun beurt meer waardering voor schoonmaakwerk. En de resultaatgerichte aanpak verhoogt weer de efficiency en verlaagt de kosten.

Ervaren in hotelschoonmaak
Een betere keus als CSU had Brand Loyalty niet kunnen maken, constateert Sabine Riezebos, niet in de laatste plaats omdat de hospitality-visie van CSU sterk is beïnvloed door de hotelbranche. 'In het gebouw aan de overkant van ons hoofdkantoor, hebben we ook nog tien hotelkamers, die gebruikt worden voor onze collega’s van de buitenlandse kantoren, die een paar dagen op het hoofdkantoor moeten zijn voor een training of bijeenkomst. Wat dat betreft is het een groot voordeel dat CSU met CSU Albatros ervaren is in de hotelschoonmaak. Iemand die normaal hotelkamers schoonmaakt kan wel een kantoorruimte doen. Maar andersom wordt lastig.'

De schoonmakers maken in de ochtenduren hun ronde. 'We willen graag dat het pand helemaal schoon is voordat iedereen aan het werk gaat.' Maar Brand Loyalty had nog een extra eis. Sabine Riezebos: 'Een paar ruimtes in ons gebouw moeten extra aandacht krijgen. De entree moet er de hele dag spic en span uitzien. Dat betekent dat die entree niet eenmaal op een dag moet worden gedaan, maar meerdere keren. Verder hebben we een Loyalty Experience Center waar we onze relaties laten zien hoe zij de loyaliteits programma’s in de retail omgeving kunnen promoten en hoe consumenten de gespaarde producten in de privé omgeving gebruiken. Ook die ruimte moet continu schoon zijn.' Dat heeft CSU opgelost door overdag een Service Manager aan te stellen. 'Al is het maar om te checken of de zeep in de toiletten niet op is. Ook weet de Service Manager het als wij belangrijke gasten verwachten. Dan is er tijd om alles nog een keer extra na te lopen. En de Service Manager kan meteen een paar wasjes draaien voor schone handdoeken in de fitnessruimte.

'Mondje Engels spreken'
CSU heeft veel tijd gestoken in de begeleiding van schoonmakers. Zo werd van medewerkers die bij Brand Loyalty aan de slag zouden gaan uitstekende omgangsvormen geëist. 'We stellen hoge eisen aan hun gastgerichtheid. We wilden ook dat ze makkelijk konden communiceren. In het Nederlands én in het Engels. Er werken hier 40 verschillende nationaliteiten en er komen veel buitenlandse bezoekers. Dan is het fijn als ook de schoonmakers een mondje Engels spreken.'

In een paar weken tijd is duidelijk geworden dat CSU hospitality serieus neemt. Sabine Riezebos: 'Ja, dat is te merken. Ik zie het aan de openheid van de schoonmakers. Ik zie het ook aan de manier waarop ze om zich heen kijken als ze aan het werk zijn: ‘Hé, in die hoek is nog niemand geweest.’

Bedankje voor inzet
Ook het betrekken van schoonmakers bij het bedrijf past in het concept. 'In het begin heeft CSU wat wisselingen doorgevoerd in het team voor de optimale samenstelling. Die is er nu naar mijn idee. Ik ben daarom van plan om het hele schoonmaakteam een keer uit te nodigen. Dan drinken we een kopje koffie en vertellen wat Brand Loyalty precies doet. Tevens kan op die manier Brand Loyalty iedereen van CSU bedanken voor hun inzet!'